Brisbane tot Cairns - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sandra Geeske - WaarBenJij.nu Brisbane tot Cairns - Reisverslag uit Sydney, Australië van Sandra Geeske - WaarBenJij.nu

Brisbane tot Cairns

Blijf op de hoogte en volg Sandra

29 Januari 2015 | Australië, Sydney

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje uit het warme Australie.
Inmiddels zijn wij in Cairns aangekomen! We hebben in totaal ruim 3600 km gereden met onze groene rakker en hebben nu een paar dagen in Cairns voor we verder gaan.
Vanaf Brisbane hebben we weer het nodige gezien en meegemaakt.
Om te beginnen zijn we naar de Australian Zoo geweest. De dierentuin van Steve Irwin; 'Steve the crocodile hunter'. Hij zelf is natuurlijk al een tijd terug overleden (2006), maar zijn vrouw en 2 kinderen zijn erg actief in de dierentuin. Zijn dochter Bindi lijkt zelfs een soort zangeresje te zijn en erg populair bij de Australische kindjes. In de dierentuin hebben ze naast de krokodillen ook diverse andere Australische beesten. Het is een groot en mooi opgezet park met om 12 uur de grote krokodillenshow waarin een krokodil zijn kunstjes laat zien.
Vanuit Brisbane zijn we over de Bruce Highway doorgereden richting Cairns met regelmatig een uitstapje over een provinciale weg naar een dorpje of stadje of een berg. Zo zijn we in Noosa geweest, wat ons op voorhand erg leuk leek, maar waar erg gestresste onaardige mensen rondlopen (nergens anders in Australie zoveel onaardige mensen bij elkaar gezien) in Hervey Bay vanwaar we een trip naar Fraser Island hebben gemaakt. Hierover later meer. Naar Town of 1770. De enige plaats in de wereld waarvan de plaatsnaam uit cijfers bestaat. Doordat het keihard regende was dit een kort bezoek. Naar Meckay, Airlie Beach, Townsville, Mission Beach en nu Cairns.
Fraser Island was geweldig! We hadden een tripje geboekt waarbij we in een 4wheeldrive met 5 andere personen op pad zouden gaan, incl. gids/chaffeur. We werden vroeg opgehaald en hadden gezelschap van een zweeds stel en een engels stel, allebei al wat ouder. Gids Troy bracht ons met de ferry naar Fraser Island, waarna we daar een tour hebben gedaan die je normaal in 2 dagen doet, maar door deze kleine groep prima in 1 dag kon. Na heel wat km's over het strand te hebben gescheurd kwamen we bij het schipwrak. Het is een cruiseschip geweest dat vlak voor de titanic in gebruik genomen werd en is vastgelopen op dit strand. Hoewel meer dan 3/4e onder het zand ligt is het nog steeds indrukwekkend groot. Vervolgens gingen we naar een uitkijkpunt, Indian Head genaamd waarvan we een prachtig uitzicht hadden over het eiland en de zee. We hebben hiervandaan een zeeschildpad kunnen spotten. Het eiland is trouwens behoorlijk groot en volledig van zand. Echter is het op de een of andere manier mogelijk geworden dat er een compleet regenwoud op groeit. De wortsels van de bomen gaan niet diep het zand in en het regenwoud voedt zichzelf met afgevallen bladeren e.d. Echt wel heel bijzonder en mooi. Op het eiland leven 5 van de 10 van 's werelds gevaarlijkste slangen, 2 dodelijke spinnen, dingoes en kangaroes.
Het eiland is op zich al mooi maar heeft nog een aantal prachtige plekken, waaronder de champagne pools, een rots meer naast de zee waar het zeewater in opspat vanuit de branding, Eli Creek, een bronwater kreekje met heeel koud water en lake mckenzie. Dit is een bijzonder en groot meer, gevuld met regenwater en een temperatuur van rond de 25 graden. Het water is super helder, waardoor je onder water zo'n 20 meter ver weg kan kijken. Helaas was het weer niet top toen we er waren en regende het behoorlijk in de middag, maar we hebben wel kunnen zien dat dit een heel bijzondere en mooie plek is en er uiteraard ook een plonsje gedaan.
Voordat we in meckay aankwamen hebben we nog een cultureel uitstapje gemaakt naar een aboriginal culture centre. De guided tour was al begonnen, maar we mochten wel aansluiten omdat we anders nog 1.5 uur moesten wachten. We werden vol verwachting naar de gids gestuurd die ons stond op te wachten om verder te gaan met de tour. Nou ja, verder... wij bleken de enige 2 te zijn die de tour volgden. Maar heel fijn dat we aan mochten sluiten haha. We kregen een prive didgeridoo concert en boomerangles. Daarna nog een spreekbeurt van verlegen aboriginal Grace, waarbij we echt wel erg leuke dingen te weten zijn gekomen. Bijvoorbeeld dat de Aboriginals redelijk traditioneel leven, in de zin van dat ze leren jagen en zwemmen en zichzelf van eten en grondstoffen voorzien en nog steeds het liefst half naakt rondlopen, maar dat ze inmiddels wel internet hebben op de eilanden waar ze leven en auto's en dat kinderen verplicht naar het vaste land moeten om naar school te gaan. Na deze informatieve ochtend zijn we doorgereden naar Meckay waar we overnacht hebben op een camping met wel honderd giftige kikkers en naast een rivier met krokodillen (ze konden niet bij ons komen hoor, daarvoor was de kade te hoog). Omdat we nauwelijks een voet konden verzetten zonder dat er een voor zat en we (vooral Geeske eigenlijk) niet zo dol zijn op kikkers besloten we dat we onze tanden dan maar moesten poetsen uit het dakraam, zodat we niet aangevallen zouden worden door de woeste gifkikkers onderweg naar het toiletgebouw. Volgende dag zijn we hier heel snel weer vertrokken en richting Airlie Beach gereden. helaas hebben we dit niet op die dag kunnen bereiken door dat het noodweer was. Straten waren flink overstroomd en mensen liepen tot hun knieen in het water. Normaal gesproken valt deze hoeveelheid water in december, maar dat was nu niet gebeurd en moest dus wel uit de lucht komen op het moment dat wij er waren. We strandden in Proserpine omdat de weg naar Airlie Beach onder water stond. Door de regen en wederom de vele kikkers zijn we 's avonds met de auto naar het toiletgebouw gereden en terug naar ons plekje op de camping, maar hebben we helaas de koplampen laten branden met als resultaat de volgende dag een lege accu. Gelukkig had de camping man wel startkabels en wilde hij ons wel helpen. Helaas bleek hij er minder verstand van te hebben dan we dachten (hij kwam best professioneel over) en heeft hij de verkeerde van de 2 accu's op staan laden, namelijk die van de koelkast met als gevolg dat de auto nog zo dood als een pier was. Uiteindelijk heeft de Aussie ANWB ons weer op weg geholpen en konden we door naar Airlie Beach. Het weer was gelukkig omgeslagen en het water liep weer in straaltjes van onze rug, maar deze keer niet van de regen.
Vanuit Airlie Beach zijn we een dagje op stap geweest naar de Whitsunday Islands. In de boekjes waren we lekker gemaakt met de prachtigste bouty stranden en het helderste water. Helaas viel dat ietwat tegen, maar desalniettemin was het prachtig en hebben we genoten op de 3 eilanden die we hebben gezien. Op het laaste eiland mochten we een plonsje wagen in de zee, maar vanwege de boxkwallen die daar rondzwommen moesten we wel een stingersuit aan dat beschermt tegen de kwallen. Dit had tot gevolg dat er over het hele strand blauwe mannetjes liepen, echt geen gezicht! Wijzelf natuurlijk ook, we hebben ons 'blauw' gelachten ;-). In de avonden in Airlie Beach wilden we wel een feestje meepakken en besloten we te gaan stappen. Dat gaat toch wel een beetje anders dan we gewend zijn. Om te beginnen was het redelijk rustig en waren de mensen die er rondliepen een beetje apart. Verder blijkt men het in Australie erg leuk te vinden om jelly wrestling contests te organiseren, waarbij de meiden uiteraard in een wit shirtje door de jelly rollen. Heel bijzonder. Verder hebben we een grote rapper uit Aussie live mogen bewonderen. Iedereen ging los op 'Savage', wij hebben nog steeds geen idee wie het was maar hebben ons goed vermaakt.
Vanaf Airlie Beach wilden we door naar Townsville om daar Australian day te vieren. Nadat we op een afschuwelijke camping hebben overnacht met heel veel vliegen en, die was wel leuk, een opossum zijn we vlug naar een andere camping gegaan. Rond half 2 besloten we de festiviteiten te gaan bezoeken... Die bleken afgelopen om 1 uur. Het is zeg maar niet als Koningsdag in Nederland. Het begint om 5 uur 's ochtens en eindigd om 1 uur 's middags en dat was het. We hadden nog gerekend op een leuk feestje 's avonds maar na km lopen op onze hakjes bleek dat toch ook niet te zijn. Best wel teleurgesteld zijn we de volgende dag maar doorgereden naar Mission Beach. Waar ook geen feestjes waren 's avonds en we daarom maar ons stoeltje op de stoep hebben gezet en onszelf een gemeentepilsje hebben ingeschonken. Wat ze wel hadden op de camping was een grote vogel, waarvan ik de naam even ben vergeten, met een blauwe kop. Ze zijn redelijk zeldzaam in Australie en deze liep gewoon tussen de 3 campers die er stonden door!
De volgende dag brak onze laatste grote rijdag aan. Bijna in Cairns! Onderwelg hebben we een mooie waterval bezocht, the Josephine falls, en daar een verfrissend plonsje gedaan. 60 km later zaten we in Cairns. Het voelt best als een mijlpaal dat we dit bereikt hebben. Tot nu toe hebben we echt een super mooie reis en er gaat nog veel meer moois aankomen. Hier in Cairns gaan we een paar dagen relaxen en hopen we te gaan duiken/snorkelen. 4 Februari vliegen we naar Darwin en begint maand 2 van onze Australie reis. Ook hier hebben we heel veel zin in. We houden jullie op de hoogte!
Heel veel liefs vanuit een heet Aussie met heel veel muggen en kikkers maar ook super mooie natuur en avonturen!

• 29 Januari 2015 - 10:14

Pierre En Anet:

Hoi Geeske en Sandra,

Wat maken jullie een geweldige dingen mee in een maand! En leuk om weer wat foto's te zien. We wensen jullie voor de volgende maand weer net zoveel nieuwe avonturen en plezier als afgelopen maand. Groeten van ons

• 29 Januari 2015 - 12:45

Linda:

Super jullie verhalen!
    Wat een avontuur, gaaf hoor!
    Geniet ervan en ik kijk uit naar het volgende verhaal.
    Liefs,
    Linda

• 30 Januari 2015 - 19:07

Johan, Alie, Kasper En Sietse:

Ontzettend leuk om jullie reisverhalen te volgen.
    Doet ons weer wat vaker denken aan zo'n 15 jaar geleden....
    Blijf genieten zoals jullie nu doen!!
    Groetjes,
    Johan, Alie, Kasper en Sietse

• 02 Februari 2015 - 13:14

Jettie:

Lieve meiden,
    Wat maken jullie toch een prachtige reis!! Ik zoek ook geregeld even de plaatjes op van plekken waar jullie zijn. Het ziet er allemaal even mooi uit. Schoon ook. Zijn die aussies zo netjes en vind je gewoon geen afval? Krijg soms ook wel kippenvel als ik lees over giftige slangen, spinnen en kikkers. Maar ik ga er maar vanuit dat de dieren banger nog voor jullie zijn dan jullie voor hen.
    Het zal wel flink balen geweest zijn dat de auto het niet meer deed en dat in die regen!
    Na een paar dagen bijkomen in Cairns weer verder op avontuur. Ik ben zo benieuwd wat jullie nu gaan zien!! Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.
    Heel veel liefs, Jettie (en een kopje van Puck)

• 04 Februari 2015 - 10:30

Antoine:

Wederom een mooie bloem-lezing van hetgeen jullie meemaken. Ik heb de mazzel dat ik inmiddels al (héél) wat meer foto's heb gezien als dat hier boven staan afgebeeld. Prachtige foto's van een mooie trip. Ben ook weer heel benieuwd naar de komende weken in Australië. Geniet van de komende weken zoals jullie dat tot nu toe hebben gedaan. En uiteraard hou ons op de hoogte, ook al reageren we niet altijd even snel op jullie web blog. Liefs Antoine.

• 05 Februari 2015 - 20:50

Menno Anne & Norah:

Dag lieve zus en Sandra!
    Wat een leuk verhaal weer. Jullie plonzen heel wat af haha.
    We zijn benieuwd of het binnenland jullie ook zo bevalt!
    Liefs Menno, Anne & Norah